Minister postief over tussenevaluatie instellingsaccreditatie

8 december 2022
Geschreven door: mr. J.S. Buiting

De minister heeft afgelopen week bij brief gereageerd op de tussenevaluatie van het Experiment instellingsaccreditatie met lichtere opleidingsaccreditatie in het hoger onderwijs. Dat experiment heeft tot doel om vast te stellen of instellingsaccreditatie de kwaliteitscultuur binnen instellingen versterkt, het eigenaarschap van studenten en docenten vergroot en het accreditatiestelsel doelmatiger maakt (Stb. 2017, 500). Met instellingsaccreditatie wordt de kwaliteitskeuring van opleidingen in het hoger onderwijs niet door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) uitgevoerd, maar door de instelling zelf.

Uit de tussenevaluatie 'Balanceren tussen ontwikkeling en verantwoording' blijkt onder meer dat:

  • De hypothese wordt bevestigd dat: “het bieden van meer ruimte en vertrouwen aan hogeronderwijsinstellingen om de eigen kwaliteitszorg vorm te geven op een manier passend bij de instelling, leidt tot het vergroten van betrokkenheid en eigenaarschap van de onderwijsgemeenschap, en daarmee een versterking van de kwaliteitscultuur en minder ervaren lasten”. Wel hangt dit af van hoe dit wordt ingevuld door de betreffende instelling.

  • De deelnemende instellingen en opleidingen hebben de externe kwaliteitstoets op onderwijsleeromgeving en toetsing en examinering op zeer gevarieerde wijzen vormgegeven, onder meer via midtermreviews, critical friends en peer reviews.

  • De onderzoekers stellen vast dat de deelnemende instellingen hebben laten zien dat het mogelijk is om betekenisvol en conform Europese kwaliteitstandaarden verantwoordelijkheid te dragen voor de eigen inrichting van de externe kwaliteitsbeoordeling van opleidingen.

  • Aan de hand van de tussenevaluatie is evenwel niet vast te stellen of deelname aan het experiment ook leidt tot betere kwaliteit, maar de onderzoekers geven aan dat er ook geen aanwijzingen zijn die op het tegendeel wijzen.

In zijn reactie op de tussenevaluatie geeft de minister aan de contouren van instellingsaccreditatie nader uit te werken met onder meer de belangenorganisaties voor hogescholen, universiteiten en studenten in het hoger onderwijs. Die contouren werden al geschetst in februari 2021 door zijn voor voorganger. Uit de brief wordt nog niet duidelijk wanneer beoogd wordt instellingsaccreditatie daadwerkelijk in te voeren. Het experiment loopt in elk geval nog tot 1 oktober 2024.

Meer lezen:

Vorige
Vorige

Jurisprudentie: Belangenafweging bij schorsing

Volgende
Volgende

Initiatiefvoorstel D66: leerplicht wordt leerwet