Jurisprudentie: bevordering naar tweede jaar gymnasium
25 september 2023
Geschreven door: mr. J.S. Buiting
Onlangs moest het Gerechtshof Amsterdam de vraag beantwoorden of een gymnasium een leerling moest bevorderen naar het tweede leerjaar of dat zij moest afzakken naar de havo (Gerechtshof Amsterdam 8 augustus 2023, ECLI:NL:GHAMS:2023:1920). Deze zaak is bijzonder omdat de leerling in kwestie enkel tot het gymnasium is toegelaten nadat met haar ouders bijzondere afspraken zijn gemaakt, zij had namelijk van haar basisschool een vmbo-t/havo-advies gekregen. Bij wijze van hoge uitzondering werd zij toch op het gymnasium geplaatst, waarbij werd opgemerkt dat zij met de juiste werkhouding en begeleiding een kans zou maken om haar achterstand in te lopen. Dit bleek aan het eind van het eerste jaar niet te zijn gelukt, de leerling had in negen van de twaalf vakken een onvoldoende gehaald. Haar ouders vonden desalniettemin enkel doorstroom naar het tweede jaar van het gymnasium passend.
Voordat de zaak bij het Gerechtshof kwam, heeft de rechtbank in kort geding over deze zaak geoordeeld. De voorzieningenrechter oordeelt dat slechts beperkt sprake is van spoedeisend belang. De leerling is namelijk al overgestapt naar een ander gymnasium, waar zij is geplaatst in het tweede leerjaar. Daarnaast stelt de rechter vast dat de gemaakte afspraken geen resultaatsverbintenis inhouden. Ook staat niet vast dat de leerling met meer begeleiding wel zou kunnen doorstromen naar het tweede leerjaar, al haar docenten hadden namelijk unaniem vastgesteld dat zij niet voldeed aan de eisen om door te stromen.
De moeder stelt in hoger beroep bij het Gerechtshof dat de school de leerling beter had moeten begeleiden en dat zij op de havo geen passend onderwijs zou krijgen. Het Hof stelt evenwel vast dat ook als de leerling naar de havo gaat, dat zij daarna alsnog kan doorstromen naar het vwo. De school had dan ook aan haar zorgplicht voldaan en de leerling voldoende ondersteuning geboden. De afspraken die met de ouders zijn gemaakt zien daarnaast slechts op toelating tot het eerste jaar en niet op een individueel begeleidingstraject. Daarbij weegt mee dat de ouders pas aan het eind van het jaar hebben geklaagd over het ontbreken van een begeleider passend onderwijs. Ook vindt het Hof het niet overtuigend dat de leerling met meer begeleiding wel door zou kunnen naar het tweede jaar van het gymnasium. De leerling is in de tussentijd namelijk overgestapt naar een ander gymnasium en ook daar heeft ze het tweede jaar niet kunnen voltooien. De school had de leerling dan ook op de havo mogen plaatsen.
De Afdeling moest onlangs beoordelen of een student die een voldoende (6,5) had behaald voor haar masterscriptie, nog procesbelang heeft bij het aanvechten van dit cijfer…