Jurisprudentie: geschil ouders over thuisonderwijs

25 juli 2023 Geschreven door: mr. J.S. Buiting

Recent moest de rechtbank Noord-Holland de vraag beantwoorden of een moeder door mocht gaan met het bieden van thuisonderwijs aan haar twee kinderen, of dat - zoals de vader wilde - de kinderen naar een reguliere basisschool zouden moeten gaan (Rechtbank Noord-Holland 16 juni 2023, ECLI:NL:RBNHO:2023:5565). De vader verzocht om vervangende toestemming van de rechtbank om de kinderen in te schrijven bij een reguliere basisschool. Hij stelde zich namelijk grote zorgen te maken over de kwaliteit van het thuisonderwijs van de moeder. Zo zouden de kinderen achterlopen met lezen, schrijven en rekenen. Ook zouden zij een eenzijdig wereldbeeld mee krijgen en het sociale aspect van het onderwijs missen. De moeder betwiste deze stellingen. Ook zouden de kinderen geregeld met andere kinderen optrekken en zou een reguliere school ongeschikt zijn voor de kinderen.

De rechtbank heeft aangegeven objectieve informatie nodig te hebben om een knoop door te hakken in dit geschil. De rechtbank heeft daarom verzocht om een onafhankelijk onderzoek naar de onderwijsbehoeften van de kinderen. Dit onderzoek is echter niet van start gegaan omdat de moeder hier allerlei voorwaarden aan wilde verbinden. Zo zouden de onderzoekers hun bevoegdheid moeten aantonen en zouden zij met contracten hun aansprakelijkheid voor eventuele schade moeten vaststellen. Aangezien een onafhankelijk onderzoek was beoogd, is niet op deze eisen ingegaan en is het onderzoek niet uitgevoerd.

De rechtbank stelt vast dat door de opstelling van de moeder in feite geen onafhankelijk beeld verkregen kan worden van de ontwikkeling van de kinderen. Wel stelt de rechtbank vast dat de handelswijze van de moeder leidt tot een afgeschermde opvoed- en schoolomgeving, waarin contact enkel met gelijkgestemden plaatsvindt, terwijl alles daarbuiten met argwaan wordt benaderd. Gezien deze omstandigheden wordt de vader vervangende toestemming verleend om de kinderen in te schrijven op een reguliere basisschool. Binnen deze school kunnen de kinderen onderwijs krijgen in een kenbaar genormeerde en voor de maatschappij zichtbare schoolse en sociale omgeving, waardoor wel zicht kan komen op de kinderen en op het onderwijs dat zij nodig hebben. Daarnaast wijst de rechtbank erop dat zij binnen het reguliere onderwijs blootgesteld worden aan meerdere invloeden en levensbeschouwingen, wat doorgaans bevorderlijk is voor de ontwikkeling van een kind.

Meer lezen:

Vorige
Vorige

Jurisprudentie: bewijslast niet gebruiken studentenreisproduct

Volgende
Volgende

Internetconsultatie: internationalisering, veiligheid, kerndoelen en monitoring